بنکسی، هنرمند خیابانی که هنوز نام واقعی خود را فاش نکرده، از جدیدترین اثر هنری خود روی دیوار ساختمانی در جنوب غربی لندن رونمایی کرد: یک بز کوهی که بهطور نامطمئن روی یک بلندی ایستاده است.
جدیدترین کار بنکسی که در نزدیکی پل «کیو» در غرب لندن پیدا شد، بزی را نشان میدهد که سنگهایی در زیر پایش در حال ریختن هستند.
پیش از این، یک دوربین مداربسته که در آن نزدیکی قرار داشت، روی این نقاشی زوم شده بود، اما اکنون در موقعیت اصلی خود بازگردانده شده است.
بنکسی هیچ سرنخی برای درک معنای گرافیتی جدید خود ارائه نکرده است؛ اما با توجه به تمایل این هنرمند به انتقال پیامهای سیاسی از طریق نقاشیهایش، آخرین اثر هنری خیابانی او نیز بحثهای زیادی را برانگیخته است. برخی این نقاشی را توصیفی از موقعیت خطرناک جهان با توجه به تغییرات آب و هوایی دانستهاند و اینکه انسان در لبه پرتگاه و در آستانه انقراض است. آنان معتقدند که پرش مهم نیست، بلکه بهتر است چند قدم به عقب برگشت.
برخی نیز با اشاره به آثاری که بنکسی پیش از این در حمایت از فلسطین خلق کرده، این اثر را نمادی از غزال کوهی فلسطینی میدانند که در خطر انقراض است. آنها معتقدند که تمام دنیا او را در حالی که در لبه پرتگاه ایستاده تماشا میکنند و زمان برای نجات او در حال اتمام است.
مانند دیگر آثارش، بنکسی این بار نیز در صفحه اینستاگرام خود، بدون اشاره به معنای این اثر، تایید کرد که این اثر متعلق به اوست.
جدیدترین اثر هنری خیابانی بنکسی پس از طرح این هنرمند در جریان جشنواره موسیقی گلستونبری در ماه ژوئن رونمایی شد. در جریان این جشنواره، جمعیت شرکتکنندگان یک قایق بادی مهاجران را که توسط او طراحی شده بود، در طول اجراهای گروههای موسیقی روی دستهایشان به حرکت درآوردند.
این کار انتقاد جیمز کلورکی، وزیر کشور وقت بریتانیا را در پی داشت که اعلام کرد این کار نوعی «بیاهمیت» تلقی کردن ماجرای عبور قایقهای کوچک غیرقانونی مهاجران است و این اقدام هنری را یک «شرارت» توصیف کرد.
بنکسی در پاسخ به این انتقاد، اقدام به سرمایهگذاری روی یک «قایق واقعی» برای نجات مهاجران کرد. این قایق نجات به یاد لوییز میشل، آنارشیست مشهور فرانسوی در قرن نوزدهم نامگذاری شد.
مقامات ایتالیا بعداً این قایق را که در حال نجات مهاجران از امواج دریا، از جمله ۱۷ کودک بدون همراه بود، توقیف کردند؛ اقدامی که از سوی بنکسی «غیرقابل قبول» توصیف شد.