28 شهریور 1403
12
افشای مواد منفجره در پیجرها و خرابکاری اسرائیل

گزارش‌ها حاکی از آن است که نوعی ماده منفجره بسیار قوی به نام PETN در برخی دستگاه‌های پیجر جاسازی شده است. این ماده به دلیل حساسیت بالایش به گرما و اصطکاک می‌تواند به راحتی منفجر شود. منابع امنیتی لبنانی اعلام کردند که حدود پنج هزار دستگاه پیجر، که توسط یک شرکت تایوانی تولید شده بود و توسط حزب‌الله لبنان سفارش داده شده بود، حاوی این مواد منفجره بوده‌اند.

این دستگاه‌ها برای ارتباطات کم‌فناوری طراحی شده‌اند تا از ردیابی موقعیت مکانی توسط سیستم‌های اسرائیلی در امان بمانند. اما در مرحله تولید، سرویس اطلاعاتی اسرائیل اقدام به اصلاح این دستگاه‌ها کرده و مواد منفجره‌ای به آنها اضافه کرده است. گفته می‌شود این مواد منفجره تنها با دریافت پیام‌های رمزگذاری شده خاص فعال می‌شوند و هزاران دستگاه از این طریق به طور همزمان منفجر شده‌اند.

این دستگاه‌ها که با مدل AP924 شناخته می‌شوند، پیام‌های متنی را به صورت بی‌سیم دریافت می‌کنند و قادر به برقراری تماس تلفنی نیستند. برخی از منابع امنیتی تأیید کرده‌اند که مقادیر کمی از این مواد منفجره در این دستگاه‌ها جاسازی شده بود و حزب‌الله چندین ماه موفق به کشف این تغییرات نشده بود.

اوپو نیوز
 


اخبار مشابه

اخبار پیشنهادی

https://opobnews.com