26 شهریور 1403
40
برجام نباید به هزینه تنها یک عضو اجرا شود

رئیس سازمان انرژی اتمی در کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأکید کرد که فشارهای سیاسی و روانی کنونی به منظور وادار کردن ایران به اجرای تعهدات برجامی بدون توجه به تعهدات لغو تحریم‌ها است و برجام نباید به هزینه یک کشور به مرحله اجرا درآید.

محمد اسلامی با اشاره به چالش‌های جهانی و جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین، بر اهمیت خلع سلاح هسته‌ای و ایجاد منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه تأکید کرد. او افزود که رژیم صهیونیستی با ترور دانشمندان ایرانی و تبلیغات منفی علیه برنامه هسته‌ای ایران، سعی در انحراف افکار عمومی از جنایات خود دارد.

اسلامی همچنین بر ضرورت همکاری بین‌المللی در زمینه انتقال فناوری و تجهیزات مدرن به کشورهای در حال توسعه و استفاده از انرژی‌های پاک، به‌ویژه انرژی هسته‌ای، تأکید کرد. او خاطرنشان ساخت که جمهوری اسلامی ایران به‌منظور توسعه صنعت هسته‌ای و افزایش سهم برق هسته‌ای در سبد انرژی کشور به ۲۰ هزار مگاوات تا سال ۲۰۴۰ مصمم است.

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین به پنجاهمین سالگرد تاسیس سازمان انرژی اتمی ایران و برگزاری کنفرانس‌های ملی و بین‌المللی هسته‌ای در اصفهان اشاره کرد و اعلام کرد که ایران آمادگی همکاری با سایر کشورها در زمینه هسته‌ای را دارد.

وی افزود که تعداد بازرسان آژانس در ایران نسبت به سایر کشورها بسیار بیشتر است و تأکید کرد که فشار برای تغییر در انتصاب بازرسان، نقض حقوق حاکمیتی ایران است. اسلامی تصریح کرد که اقدامات داوطلبانه ایران در چارچوب برجام باید در ازای لغو تحریم‌ها انجام شود و فشار برای اجرای یک‌جانبه تعهدات برجامی بدون توجه به تعهدات لغو تحریم‌ها، غیرقابل قبول است.

اسلامی در پایان خواستار ایفای نقش مسئولانه از سوی دولت‌های عضو آژانس شد و تأکید کرد که ایران آمادگی دارد با همه دولت‌ها برای دستیابی به اهداف مشترک همکاری کند.

اوپونیوز
 

 

اخبار مشابه

اخبار پیشنهادی

https://opobnews.com